نقش مدیریت منابع انسانی (HRM) در کسب و کار
علاقهمند هستی به عنوان ستون فقرات در یه شرکت موفق، فعالیت داشته باشی؟ دوست داری وارد حوزهی مدیریت منابع انسانی بشی؟ مدیریت منابع انسانی یه بخش ضروری و اصطلاحا ستون فقرات هر کسب و کاریِ! اگر دوست داری اطلاعاتی در این حوزه داشته باشی، مطالعهی این مقاله میتونه بهت کمک کنه?
مردم یا “منابع انسانی” با ارزشترین دارایی یه تجارت هستن؛ بدون اونها، یه تجارت نمیتونه موفق بشه.
نقش بخش منابع انسانی بر تک تک بخشها و افراد یه شرکت تأثیر میذاره؛ به همین دلیل، بخش منابع انسانی جایگاه مرکزی و مهمی در ساختار یه شرکت داره:)
مدیریت منابع انسانی (HRM) چیست؟
در بحث منابع انسانی از چند اصطلاح مختلف استفاده میشه که خیلی به همدیگه شباهت دارن: “مدیریت منابع انسانی”، “بخش منابع انسانی” و “HR” که مخفف ” Human Resources ” هست.
بخش منابع انسانی بخشی در یه سازمانِ که وظیفهی مدیریت منابع انسانی رو برای شرکت انجام میده و مدیریت منابع انسانی یا Human Resources Management، وظیفه مدیریت افراد درون شرکت رو بر عهده داره.
تاریخچه ی مدیریت منابع انسانی (Human Resources Management)
داستانهای مختلفی دربارهی چگونگی پیدایش این حوزه تعریف شده ولی به نوشتهی ویکی پدیا، حوزهی مدیریت منابع انسانی در قرن نوزدهم در اروپا شروع به شکل گیری کرد؛ که توسط رابرت اوون و چارلز بابیج در طول انقلاب صنعتی و از یه ایدهی ساده ساخته شد!
این افراد به این نتیجه رسیدن که منابع انسانی برای موفقیت یه سازمان بسیار مهمِ و این ایده و فکر رو بیان کردن که رفاه کارکنان منجر به کار عالی و کامل میشه؛ بدون کارگران سالم، هیچ سازمانی دوام نمیاره.
“افراد برای موفقیت یه سازمان، بسیار مهم هستن”
وظایف اصلی بخش HRM (مدیریت منابع انسانی)
مراحل استخدام و جذب کارکنان، آموزش و توسعهی مهارتها، ارزیابی و محاسبهی حقوق، ارزیابی عملکرد کارمندان و حفظ سوابق کارکنان، از وظایف بخش HRM هست که در ادامه، توضیحات کوتاهی دربارهی هرکدوم رو برات نوشتیم?
جذب کارمندان یکی از وظایف اصلی بخش منابع انسانی است
استخدام و جذب کارمندان از وظایف بخش منابع انسانیِ!
در حالت ایدهآل این فرآیند باید با مدیر بخش استخدام انجام بشه؛ که شامل درک نیازهای سازمان، موقعیت شغلیای که باید با استخدام پر بشه، تجزیه و تحلیل بازار، انجام مشاوره با ذینفعان مربوطه، در نظر گرفتن بودجه و تبلیغات و آگهی در سایتهای کاریابی برای مخاطبان و کارجوهاست.
بعد از تبلیغ موقعیت شغلی، تحقیقات بیشتری باید در مورد نامزدهای احتمالی انجام بشه!
بررسی رزومهها، برگزاری آزمونهای اولیهی احتمالی، برای بررسی و ارزیابی بیشتر در این مرحله انجام میشه تا ببینن آیا اون نامزد یا کارجو مناسبِ سازمان هست یا نه!
فرایند و ارزیابی استخدام کارمندان مناسب از وظایف بخش منابع انسانی است
پس از شروع فرآیند استخدام، مراحل ترتیب دادن جلسات مصاحبه، هماهنگی با مدیریت و ذینفعان، مذاکره دربارهی بودجه و در نهایت پذیرش و آموزش کارکنان جدید شروع میشه:)
فرآیند استخدام شامل تمام مدارک لازم برای قرارداد قانونی مربوط به استخدام یه کارمند جدید برای محافظت از شرکت و خود اون کارمند در آیندهست.
هرگونه اقدام انضباطی و اخراج، توسط بخش منابع انسانی انجام می گیرد
اینجاست که ماهیت ناخوشایند مدیریت منابع انسانی مطرح میشه:))
اگر اقدامات انضباطی لازم باشه، باید به طور مناسب هدایت بشه تا از دست دادن احتمالی کارکنان یا اقدامات قانونی علیه شرکت هم اتفاق نیوفته! اگر رفتار و مدیریت خوبی اتفاق بیوفته، اقدامات انضباطی میتونه منجر به یه گروه سالمتر و قویتر و حتی بهبود رفاه افراد در یه تیم هم بشه!
حقوق و دستمزد یک سازمان را چه کسی پرداخت می کند؟
مدیر منابع انسانی با کمک مدیر مالی، فرآیند پرداخت حقوق و دستمزد رو بر عهده میگیره!
لیست حقوق و دستمزدها شامل محاسبهی مالیات، اضافه کاری، ساعات کاری و هزینههای کارمندی، افزایش حقوق یا پاداشِ.
چرا حفظ سوابق موثر کارکنان مهم است؟
نگه داشتن سوابق دقیق و به روز برای منابع انسانی نه تنها مهمِ، بلکه از نظر قانونی هم لازمِ!
این سوابق به کارفرماها و مدیران استخدام کمک میکنه که اگر مشکلی در مهارتها یا تجربهها وجود داشت رو شناسایی کنن تا فرآیند استخدام به خوبی اجرا بشه.
سوابق به روز و دقیق همچنین به تجزیه و تحلیل دادهها برای مطابقت با مقررات مربوطه میتونه کمک کننده باشه؛ داشتن اطلاعات دقیق کارکنان بسیار مهمِ.
هدف اصلی مدیریت منابع انسانی چیست؟
هدف HRM مدیریت منابع انسانی، افزایش اثربخشی کارکنان یه شرکتِ که به نوبهی خودش اثربخشی کلی کسب و کار رو افزایش میده.
واحد HRM در بهبود شرکت موثرِ و از کارکنان برای کار در جهت اهداف شرکت استفاده میکنه؛ اما هدف اصلی مدیریت منابع انسانی حمایت از کارمندانِ:))
مدیر منابع انسانی برای حمایت از کارکنان یک سازمان چه می کند؟
مدیریت منابع انسانی برای ارائه پشتیبانی به کارکنان یه شرکت یا سازمان تشکیل شده؛ حفاظت از رفاه کارکنان یه سازمان، یه جزء حیاتی در این شغل و حوزهست.
چهار راه وجود داره که مدیر منابع انسانی میتونه به حمایت از نیازهای کارکنان شرکت کمک کنه:
تشویق کارکنان به رشد و ارتقاء شغلی
اگر یه کارمند، فرصتی برای رشد شغلی در یه شرکت ببینه، احتمال بیشتری وجود داره در سازمان بمونه و مسیر شغلی خودش رو در اون شرکت توسعه بده:)
نگه داشتن یه کارمند در یه شرکت و رشد اون کارمند نه تنها برای اهداف شرکت و تجارت بهترِ بلکه از آموزش پر هزینه و غیر ضروری کارمندان جدید هم جلوگیری میشه.
اگر فردی امکان ارتقاء و رشد خودش رو ببینه، تشویق میشه که سختتر کار کنه و زمان و انرژی بیشتری بذاره.
بخش مدیریت منابع انسانی برای کمک به کارکنان برای درک پتانسیل و هدایت آینده بلندمدت اونها در شرکت وجود داره.
تشویق به آموزش مستمر و افزایش مهارت
رشد شغلی و ارتقاء مهارت گاهی به آموزش نیاز داره؛ اگر پتانسیل افزایش مهارت با دریافت آموزش یا گذروندن دورههای کوتاه وجود داشته باشه، ممکنِ ارزش این رو داشته باشه که ببینیم (آیا سازمان می تواند این هزینهها را پرداخت کند یا خیر)
اینجاست که منابع انسانی وارد عمل میشه تا به سهامداران یا ذینفعان و مدیریت کمک کنه.
آموزشها در نهایت هم برای کارکنان و هم برای شرکت مفیدِ!
کار با مدیریت و حمایت از تصمیمات مربوط به کارکنان
منابع انسانی میتونه به مدیریت در یادگیری و همچنین کمک به توسعهی کارکنان کمک کنه!
با آموزش و پشتیبانی، مدیریت منابع انسانی میتونه به ارائهی منابع و راهنمایی مناسب برای ارتقاء مهارت در فرآیندها کمک کنه تا اطمینان حاصل بشه که تیمها و بخشها تا حد لازم، روان و سالم کار میکنن.
این آموزشها شامل دورههای آموزشی رسمی و مدیریتی، منابع فعال و جلسات هفتگیِ.
ارتقاء و حمایت از رفاه همه جانبه در همهی موقعیتها از کارمندان
کارمندان در داخل و خارج از دفتر با موقعیتهای متفاوتی مواجه میشن!
مهمِ که نه تنها نیاز به رفاه حرفهای، بلکه سلامت کلی یه کارمند تشخیص داده بشه؛ منابع انسانی باید راههایی رو برای حمایت از کارکنان در شرایطی که ممکنه به کمک نیاز داشته باشن، شناسایی کنه.
مثل مسائل بهداشتی، بارداری، فرزندخواندگی، بحرانهای خانوادگی یا مسائل دیگه ممکنه از رویدادهای زندگی باشه که ممکنه نیاز به حمایت داشته باشن.
چگونه یک مدیر منابع انسانی شویم؟
حداقل مدرکی که لازمه تا به این حوزه ورود کنی، مدرک کارشناسیِ؛ خیلی از مدیران منابع انسانی با مدرک کارشناسی ارشد رشتههایی مثل MBA، مدیریت کسب و کار، منابع انسانی و مهندسی صنایع در این حوزه فعالیت میکنن.
قطعا داشتن سابقهی کاری در هر حوزهای میتونه یه مزیت رقابتی بین بقیه کارجوها باشه اما اگر سابقهی کاری نداری و علاقهمند به فعالیت در حوزهی مدیریت منابع انسانی (HRM) هستی، پیشنهاد ما اینه که اول یه رزومهی خوب و حرفهای درست کنی و به دنبال فرصتهای شغلیِ کارآموزی باشی و یه مدت به صورت کارآموز فعالیت کنی تا در کنار مدیران منابع انسانی تجربه و سابقه کسب کنی.
اگر با نگارش رزومه آشنایی نداری، مقالهای با عنوان (چگونه یک رزومه ی کاری و حرفه ای بنویسیم؟) برات تهیه کردیم که راهنمای خوبی میتونه برات باشه اما اگر میخوای با راهنمایی مشاور یه رزومهی خوب بنویسی، از اینجا وقت مشاوره رزرو کن?
مهارت های نرم و سخت مورد نیاز مدیر منابع انسانی
قبلا در مقالهی (مهارت های نرم به چه مهارت هایی گفته می شود؟) مفصل دربارهی مهارت های نرم و سخت و لزوم یادگیری هر دو در کنار هم صحبت کردیم.
یادت نره در رزومهت عنوان مهارتهای نرم رو بنویسی؛ مخصوصا مهارتهای نرم که برای یه مدیر منابع انسانی از واجباته.
مهارتهای سخت برای استخدام مدیر منابع انسانی:
- تسلط به نرم افزارهای گروه office
- آشنایی با قوانین اداره کار و محاسبهی حقوق و دستمزد
- آشنایی بامستندسازی و گزارش نویسی
یکی دیگه از مهارتهای سخت، آشنایی یا تسلط به بعضی نرم افزارهای تخصصی مربوط به منابع انسانیِ!
مهارتهای نرم برای استخدام مدیر منابع انسانی:
- علاقهمند به کار گروهی و مشارکت
- مدیریت زمان
- داشتن روابط عمومی بالا
- سازماندهی
- پیگیر و مسئولیت پذیر
- حل مسئله
- رهبری
یکی از دورههای پیشنهادی ما برای ارتقاء مهارتهای نرم و سخت، شرکت در کمپ رقابتی کالج صنایعشو هست🙂 میتونی مهارتهای نرم و سخت رو در کنارهم با توجه به علاقهت در هر حوزه در این کمپ یاد بگیری.
تیپ های شخصیتی مناسب مدیریت منابع انسانی
یه مدیر منابع انسانی باید به اثربخشی در سازمان کمک کنه، از ارتباطهای جدید لذت ببره، خلاق و نتیجهگرا باشه!
تیپهای شخصیتی ENTP ،ENTJ ،ENFP ،ENFJ ،INFJ و INFP مناسب حوزه مدیریت منابع انسانی (Human Resources Management)هستن.
البته لازمه بدونی به این معنا نیست که اگر نتیجهی تست شخصیت شناسی و تیپ شخصیتیت غیر این موارد بود نمیتونی وارد این حوزهی کاری بشی?
اگر هنوز از تیپ شخصیتی خودت خبر نداری، میتونی از مشاوره صنایعشو کمک بگیری؛ اینجوریه که وقت مشاوره رو رزرو میکنی و بعد از انجام تست شخصیت شناسی و تحلیلش توسط صنایعشو، حوزهی مناسب ویژگیهای شخصیتیت برات معلوم میشه.
حقوق مدیر منابع انسانی چقدر است؟
بر اساس آماری که سایت ایران سلری منتشر کرده، با توجه به عواملی مثل میزان تحصیلات، سابقه کاری و مهارتها، کمترین حقوق دریافتی مدیران منابع انسانی، 2 میلیون تومان و بیشترین حقوق دریافتی، 18 میلیون تومان برآورد شده.
البته هر چقدر سابقه کار بیشتر باشه، میزان حقوق دریافتی هم بالاتر میره!
سیاستها و رویههای پرسنلی که به اهداف و برنامههای کسب و کار کمک میکنن، موفقیت سازمان رو افزایش میدن! استخدام و آموزش کارکنان باید اهداف و نیازهای شرکت رو در نظر بگیره.
مدیران منابع انسانی با شکل دادن به فرهنگ کسب و کار و افزایش همکاری بین پرسنل و کارکنان سازمان، به اثربخشی شرکت کمک میکنن:)))
به بقیه مقالات رایگان صنایعشو هم سر بزن:))
از جمله خدمات تخصصی کالج صنایعشو خدمات مشاوره و کوچینگ تخصصی شغلی و کوچینگ کسب و کار و کارآفرینی و کوچینگ دانشجویی و مشاوره های تحصیلی و برگزاری دوره های رایگان و نیمه رایگان و تبلیغاته
دیدگاهتان را بنویسید