مهارت های نرم (Soft Skills)، به چه مهارت هایی گفته می شود؟
مدیران استخدام معمولاً به دنبال کاندیداهای شغلی با مهارت های نرم (Soft Skills) هستن؛ چون معتقدن هر کسی میتونه با مهارتهای فنی و ویژهی مربوط به شغلش عالی باشه، اما اگر نتونه زمان خودش رو مدیریت کنه یا نتونه کار تیمی انجام بده، ممکنه تو محل کار موفق نشه. برخلاف مهارت های سخت که باید آموزش ببینی، مهارتهای نرم Soft Skills شبیه احساسات یا بینشهایی هستن که بهت اجازه میده دیگران رو بتونی “بخونی”.
تعریف مهارتهای نرم، انواع مهارتهای نرم و راههای توسعهی این مهارتها رو میتونی توی این مقاله بخونی؛))
قبل این که بری سراغ مطالعه مقاله اگه میخای مهارت های نرم و سخت رو اجرا کنی، یه سر به پکیج کوچینگ شغلی و ورود به بازار کار کالج بزن!
مهارت های نرم (Soft Skills) چیست؟ چرا آنقدر در مشاغل اهمیت دارند؟
- مهارت های نرم مهارتهایی هستن که بهت این امکان رو میدن تا به اصطلاح تو محل کارت جا بیوفتی!
- این مهارتها انقدر مهم هستن که اغلب، دلیل تصمیم مدیران سازمان برای حفظ یا ارتقای یه کارمند هستن؛ مثل شخصیت، نگرش، انعطاف پذیری، انگیزه و رفتار.
- مهارتهای نرم به ویژه در مشاغل مبتنی بر مشتری خیلی مهمه؛ توی این مشاغل، به طور مستقیم با مشتریان در تماسی تا بتونی به یه مشتری گوش بدی و خدمات مفید و مودبانهای ارائه بدی.
- مهارتهای نرم نحوه تعامل یک فرد در روابط خود با دیگران رو مشخص میکنه. پس برای موفقیت تو کار لازمه?
- به مهارتهای نرم، مهارت های بین فردی، مهارتهای ضروری و مهارتهای غیرشناختی هم میگن.
مهارت سخت چیست؟
مهارت های نرم با مهارتهای سخت (به مهارت سخت مهارت فنی هم میگن) که به طور مستقیم با شغلی که درخواست میکنی مرتبطه، متفاوته.
مثلا، یه مهارت سخت (Hard Skills) برای یه مهندس صنایع، ممکنه توانایی کار با نرم افزارهای مرتبط با این رشته مثل Msp یا Arena باشه اما مهارت نرم، توانایی یه مهندس صنایع برای برقراری ارتباط موثر با همکاران و مدیران سازمانه.
هر شغلی که براش درخواست میدی، باید حداقل مهارت های نرم رو داشته باشی.
مهارت های نرم و سخت چه تفاوت هایی با هم دارند؟
تفاوتهای کلیدی بین مهارتهای سخت و مهارتهای نرم تو نحوهی به دست آوردن و استفاده از اونها در محل کارته.
مهارتهای سخت، اغلب از طریق آموزش به دست میاد؛ مثل استفاده از نرم افزارها؛ این مهارتها اغلب قابل اندازهگیرین و یادگیریشون آسونتر از مهارتهای نرم هست.
اما مهارتهای نرم، بیشتر بهعنوان ویژگیهای شخصیتی و فردی دیده میشن که ممکنه لازم باشه برای تقویت اونها تلاش کنی وقتی که زمان خودت رو مدیریت میکنی یا با افراد دیگه ارتباط برقرار میکنی؛ اینها جزئی از مهارتهای نرم هستن.
مهارت های سخت رو میشه به عنوان دانش فنی تعریف کرد و مهارت های نرم، عادات کلی در محل کار هستن.
مهارت های نرم مهم و پرتقاضا
چند نمونه از پرتقاضاترین مهارت های نرم عبارتند از:
- انگیزه
- اعتماد
- ارتباط موثر
- نگرش مثبت
- روحیهی کار تیمی
- خلاقیت
- حل مسئله
- تفکر انتقادی
- سازگاری
- تمایل به یادگیری
- تفکر سیستمی
- مدیریت زمان
کارفرماها به دنبال چه مهارت هایی هستند؟
کارفرماها اغلب ترکیبی از مهارت های نرم و سخت رو میخوان. مهارتهای سخت به دانش فنی و آموزش با اون حوزه مربوط میشن. هر دو نوع مهارت برای پیشرفت و موفقیت شغلی در اکثر مشاغل ضروریه!
ویدئو یوتیوب صنایعشو در مورد فوت و فن مسیر پیشرفت و موفقیت مهندسین صنایع | معرفی رشته مهندسی صنایع و موفقیت در آن (ویدئو برات باز نمیشه؟ چون قند شکنت خاموشه، پس اول قند شکن رو روشن کن و بعد ویدئو رو پِلی کن!)
توی این قسمت مهمترین مهارتهای نرمی که کارفرماها از کارجوها انتظار دارن داشته باشن رو برات آوردیم.
ارتباط
می تونی خوب ارتباط برقرار کنی؟ مهارتهای ارتباطی تقریباً توی هر شغلی مهم هستن. توی هر شغلی که فعالیت داری باید با افرادی که در محل کار هستن مثل مشتری، همکار، کارفرما یا فروشنده، ارتباط برقرار کنی. باید بتونی به صورت حضوری، تلفنی و یا کتبی با مردم واضح و مودبانه صحبت کنی?
باید شنونده خوبی هم باشی! کارفرماها کارمندایی میخوان که نه تنها بتونه ایده هاش رو به اشتراک بذاره، بلکه بتونه به حرف های دیگران هم خوب گوش بده. گوش دادن یه مهارت خیلی مهم در مشاغل خدماتیه.
تفکر انتقادی
مهم نیست شغلت چیه، کارفرماها کسانی رو میخوان که بتونن موقعیتها رو تجزیه و تحلیل کنن و تصمیمات آگاهانه بگیرن. اگر با دادهها کار میکنی، معلم هستی یا تعمیرکار، باید بتونی مشکلات رو درک کنی، انتقادی فکر کنی و راه حلهایی رو ابداع کنی. مهارتهای مربوط به تفکر انتقادی شامل خلاقیت، انعطاف پذیری و کنجکاویه.
رهبری
بیشتر کارفرماها میخوان بدونن که توانایی تصمیم گیری در هنگام فشار رو داری؟ میتونی موقعیتها و افراد رو مدیریت کنی؟ توانایی کنترل و رهبری در شرایط سخت و کمک به حل اون مسائل، چیزیه که مدیران به دنبالش هستن.
مهارتهای مرتبط با رهبری، شامل توانایی حل مشکلات و تعارضات بین افراد و تصمیم گیری اجراییه.
نگرش مثبت
سازمانها به دنبال افرادی هستن که نگرش مثبت داشته باشن؛ اونها کارمندی رو میخوان که با دیگران دوستانه برخورد کنه و مشتاق کار باشه. اگر در محیط کاری پر استرس کار میکنی، توانایی مثبت نگه داشتن مسائل خیلی مهمه.
اعتماد، همکاری، ادب، انرژی، اشتیاق، دوستی، صداقت، شوخ طبع، صبر و احترام از مهارتهای فرعی مرتبط با نگرش مثبته.
کار گروهی (Team working)
مدیران استخدام به دنبال کسانی هستن که بتونن به خوبی با دیگران کار کنن مثل انجام پروژههای تیمی یا شرکت در جلسات سازمانی. باید بتونی به طور مؤثر با همکارانت کار کنی!
از مهارتهای مربوط به کار تیمی میشه به توانایی مذاکره، توانایی پذیرش و اعمال بازخورد از دیگران، اشاره کرد.
اخلاق کاری
به موقع و مرتب سر کار حاضر شدن، وظایف کاری رو در زمان تعیین شده انجام دادن، تمرکز داشتن و منظم بودن از مهارتهای فرعیِ مهارت اخلاق کاری به حساب میاد.
شخصی که اخلاق کاری داشته باشه، به قوانین و دستورالعملهای سازمان هم پایبنده.
مدیریت زمان
این که بتونی زمان کارت رو مدیریت کنی خیلی مهمه دوست من! باید بتونی هم استراحت عمیق داشته باشی و هم کار عمیق:)
روشهای زیادی برای مدیریت زمان وجود داره، که یکی از اونها تکنیک “پومودورو” هست؛ توی این تکنیک به ازای هر 25 دقیقه، 5دقیقه استراحت میکنی و بعد از گذشت 4 تا 25 دقیقه (معادل 100 دقیقه)، یه استراحت 15 تا 30 دقیقهای میتونی داشته باشی. برنامههای مختلفی رو میتونی دانلود کنی که استفاده از این روش رو برات ساده کردن. در اینجا میتونی یکی از اونها رو دانلود کنی:)
مهارت های نرم را چگونه در رزومه بنویسیم؟
آگهیهای شغلی و با دقت بخون! مهارتهای سخت و نرمی که کارفرماها تو آگهی میخوان رو بررسی کن و توی رزومهت، یه قسمت با عنوان “مهارتها” یا “مهارتهای نرم” در نظر بگیر تا تواناییهات رو، در رابطه با اون موقعیت شغلی به رخ کارفرما بکشی?
چگونه مهارت های نرم خود را شناسایی کنیم؟
اگر سابقهی کار داشته باشی، احتمالا مهارت های نرم خودت رو تقویت کردی؛ اگر کار تیمی انجام داده باشی و راه حلی ارائه داده باشی، از مهارت حل مسئله استفاده کردی?
شاید لزوما شناسایی این مهارتها، کاری نباشه که بتونی تنهایی انجام بدی؛ میتونی از دوستانت، کارفرمای سابق یا همکارانت بپرسی که وقتی بهت فکر میکنن، کدوم مهارت نرم به ذهنشون میاد و اون رو با مثالی که تو اون لحظه از اون مهارت نرم استفاده کردی، برات بگن.
اما اگر بدون سابقه هستی، به فعالیتهای دیگهای که انجام دادی فکر کن، توی زمان دانشجوییت یا کارهایی که به صورت داوطلبانه انجام دادی، احتمالا مجبور به برقراری ارتباط، سازگاری با تغییرات و حل مشکلات شدی.
چگونه مهارت های نرم را تقویت کنیم؟
بهترین راه اینه که اول نقاط ضعف و قوت خودت رو بشناسی.
شرکت تو دورههای آنلاین آموزشی مهارتهای نرم، میتونه بهت کمک کنه. سایتهای معروفی مثل Coursera و Udemy، دورههایی برای یادگیری این مهارتها بهت ارائه میدن.
شرکت توی وبینارها رو هم از دست نده؛ مطالب و موضوعاتی که توی این وبینارها بیان میشه، قطعا کمک کنندهست. از سایتهایی مثل ایوند و ایسمینار میتونی استفاده کنی.
میتونی از یه مربی برای توسعهی مهارتهات کمک بگیری! با کمپ رقابتی صنایعشو آشنا هستی؟ توی این کمپ رقابتی، تو سه ماه هم مهارتهای نرم و هم مهارتهای سخت یاد میگیری و میتونی تو حوزهی مورد علاقهت آموزش ببینی. چی از این بهتر:))
چگونه در جلسه ی مصاحبه مهارت های خود را ارائه دهیم؟
وقتی وارد جلسهی مصاحبه میشی، ازت میخوان که مهارتهای نرم رو نشون بدی و مهارتهای سخت رو توضیح بدی پس باید آمادگی خوبی داشته باشی.
البته ممکنه قبل از مصاحبه، ازت بخوان مهارتهای سخت رو با آزمون یا یه نمونه کار نشون بدی.
توی قسمت مقالات صنایعشو، مقالهای با عنوان “هر آنچه باید از نقش زبان بدن در مصاحبه بدانید” نوشته شده که اشارهای به باید و نبایدهای نقش زبان بدن در مصاحبه داره. خوندنش چند دقیقه وقتتو میگیره اما قطعا میتونه مفید باشه برات؛)
مهارت های نرم در جلسهی مصاحبه:
- حضور به موقع در مصاحبه (وقت شناسی یا قابل اعتماد بودن)
- حفظ ارتباط چشمی (گوش دادن فعال)
- صحبت کردن در صورت درخواست (ارتباط موثر)
- پاسخگویی صادقانه به سوالات مربوط به رزومه و سابقه و تجربه (صداقت)
مهارت های سخت در جلسهی مصاحبه:
- تشریح تجربهها و ارائه نمونه کارها (دیجیتال یا فیزیکی)
- پاسخگویی مؤثر به سؤالات فنی مرتبط با کار
موثرترین راه برای ارائه مهارت های نرم و سخت
موثر ترین راه برای نشون دادن مهارتهای نرم و سخت خودت، اینه که تجربههای کاریای که مستقیماً به الزامات شغلی که برای اون مصاحبه میکنی مربوط میشه رو، به صورت داستان به اشتراک بذاری!
وقتی داستانی رو تعریف میکنی، با ارائهی موقعیت شروع کن، کار رو توصیف کن، کارهایی که انجام دادی رو توضیح بده و با نتیجهای که به دست آوردی داستانتو تموم کن. به این تکنیک، STAR میگن! یه روش توصیه شده برای ارائهست که مصاحبه کنندهها به راحتی میتونن اون رو درک کنن.
مهارت های نرم و مهارتهای سخت هر دو برای به دست آوردن موقعیت شغلی ضروریه. افراد به روشهای مختلف این مهارتها رو به دست میارن و توسعه میدن. باید قبل از درخواست شغل مورد علاقهت، مهارتهای سخت و نرم مربوط به اون حوزه رو یاد بگیری و تقویت کنی.
خبر داری تالار گفتگوی کالج صنایعشو راه اندازی شده و خدماتش هم رایگانه؟ میتونی هر سوالی که داری رو توی تالار مطرح کنی و در اسرع وقت جواب بگیری؛)))
به بقیه ی مقالات سایت کالج صنایعشو هم سر بزن:))
کتاب زیر رو رایگان دانلود کنین و بخونین و وقتی باهاش عشق کردین توی قسمت دیدگاه پایین همین صفحه برامون کامنت بزارین:
برای مشاهده لینک دانلود لطفا وارد حساب کاربری خود شوید!
وارد شویدپسورد فایل : نداره گزارش خرابی لینک
از جمله خدمات تخصصی کالج صنایعشو خدمات مشاوره و کوچینگ تخصصی شغلی و کوچینگ کسب و کار و کارآفرینی و کوچینگ دانشجویی و مشاوره های تحصیلی و برگزاری دوره های رایگان و نیمه رایگان و تبلیغاته
دیدگاهتان را بنویسید